Etappe 3: Nijvel - Seneffe 13,70 km - zaterdag 27 juni 2020

                        ETAPPE 3: NIJVEL - SENEFFE  13,70 km - zaterdag 27 juni 2020

Na de zeer warme temperaturen in België van de laatste dagen (die ik overigens nog eens op m'n werk heb doorgebracht) vandaag een bewolkte dag en iets minder warm, ideaal stapweertje tenminste als het droog zou blijven. De auto geparkeerd in een niet betalende parking buiten het centrum van Nijvel.

Te voet terug naar het eindpunt van de vorige etappe, de prachtige St.-Gertrudiskerk op de Grand Place.

Vanaf Nijvel wandel ik trouwens niet meer op de "Via Brabantica" die helemaal uit Nederland komt maar gaan we verder op de "Via Gallia Belgica" die loopt tot Saint-Quentin en dat is al een stukje in Frankrijk.
In Saint-Quentin komen overigens nog twee andere wegen toe vanuit Duitsland en een andere uit Vlissingen. Al die wandelwegen gaan daar over in de "Chemin Estelle" die tot in Parijs loopt.

Om een beetje in te schatten wat mij te wachten staat ben ik thuis op tv beginnen kijken naar de acht afleveringen van GR5, een serie die gaat over een groep jongeren die een bekende voetweg "GR5" volgen vanuit Hoek van Holland tot aan de Azurenkust. Verder heb ik ook de dvd van "the way" besteld, een prachtige film met o.a. Martin Sheen die het overlijden van z'n zoon gaat onderzoeken en aldus meestapt in de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela.

Aangenaam verrast dat het centrum van Nijvel zo'n mooie natuur heeft, het Dodainepark en de sportvelden er rond zijn ronduit knap uitgewerkt. Verderop verlaat ik Nijvel en stap via pittoreske veldwegen tot in Petit Roeulx waar eigenlijk niet veel te zien is, geen enkel caféetje en ook geen bakker waar ik een broodje dacht te kopen. Dan dadelijk maar doorstappen tot het eindpunt Seneffe met z'n prachtige kasteel wat tevens het eindpunt is van deze gemakkelijk verteerbare dag.

Nog een lekkere chimay en een croque hawai in het enige cafétje dat open was in Seneffe en dan is het weer tijd voor de bus die alle twee uren rijdt naar het centrum van Nijvel.

De verplaatsingen voor en na een etappe worden steeds langer en ingewikkelder, vanaf de Franse grens, nog zo'n 40 km, ga ik telkens ik wat dagen vrij heb beginnen te overnachten in B&B's en in hotellekes. 

Volgende etappe: Seneffe - Mariemont 14,70 km.

Clip van de dag: nr. 148:


Auto veilig geparkeerd in Nijvel



Op zaterdag is het markt in Nijvel

Het prachtige Dodainepark in centrum Nijvel












Precies het canal du midi maar dan in België





Chateau de Seneffe


Aangenaam wachten op de bus



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Etappe 100: Sigüero - Santiago de Compostella

Afgelegde Etappes

Liedekerke - Saint-Jean-Pied-Port